Hur marknadsför sig online casinon?

Spel på online casino har aldrig tidigare varit så populärt som det är just nu. Det verkar som om alla försöker sig på att prova lyckan hos något av de många online casinon som finns tillgängliga. Men med så många alternativ där ute, hur marknadsför dessa casinon sig själva och hur gör de för att locka till sig nya spelare?

Ja, när man väl tänker efter så är det inte helt lätt att svara på varför man som spelare valde just det specifika nätcasinot som man gjorde. Sanningen är att online casinon använder sig av flera olika marknadsföringskanaler för att locka till sig nya spelare och behålla nuvarande. Här är några av de mest populära marknadsföringsstrategierna som används av online casinon just nu.

Skillnad mellan svenska och utländska casinon 

Men innan vi sätter igång och lista alla de marknadsföringskanaler som används vill vi påpeka en stor skillnad som finns mellan svenska och utländska casinon. 

Utländska casinon, eller casino utan svensk licens som de också kallas för, får nämligen enligt svensk lag inte rikta sin marknadsföring mot svenska spelare. Det innebär att de inte kan visa annonser i Sverige. Det innebär att deras marknadsföringsinsatser är fokuserade mot spelare i andra länder och inte specifikt mot Sverige. Med det sagt kan det vara värt att belysa att det faktiskt är lagligt att som svensk spela på utländska casinon.

Erbjudanden och bonusar

Utan bra och generösa erbjudanden och bonusar spelar det ingen roll var eller hur mycket ett casino marknadsför sig själva. Vare sig man tycker det är bra eller dåligt kommer ett online casino ha det svårt att lyckas förvärva nya spelare utan attraktiva erbjudanden till sina kunder. 

Nästan alla nätcasinon erbjuder idag någon form av bonus till nya spelare. Den vanligaste formen av bonus är den så kallade välkomstbonusen, som vanligtvis består av en matchningsbonus och free spins på utvalda spelautomater. 

Svenska casinon får idag endast dela ut en bonus per spelare, vilket innebär att välkomstbonusen är den enda bonusen som en spelare kan få. Utländska casinon omfattas dock inte av denna begränsning och kan erbjuda sina spelare flera bonusar.

Marknadsföring i gammelmedia 

Trots att vi går emot en betydligt mer digital framtid så är gammelmedia (t.ex. TV, radio och papperstidningar) fortfarande populära marknadsföringskanaler för nätcasinon. Detta gäller särskilt för TV, och faktum är att det fortfarande är en väldigt effektiv plattform om man vill nå ut med sin reklam till den breda massan.

Ta själv en titt på reklamen mellan fredagskvällens TV-program så kommer du märka att många av annonserna är för nätcasinon. I dessa reklamfilmer brukar det vara kända svenska kändisar som talar om hur roligt de har det när de spelar på casinot i fråga, men reklamerna kan givetvis variera.

Digital marknadsföring 

Med hjälp av digital marknadsföring kan nätcasinon rikta sig till potentiella spelare med laserprecision. Detta tack vare de stora mängder data som finns tillgängliga idag och som kan användas för att skapa mycket detaljerade profiler av potentiella casinospelare.

Dessa uppgifter kan sedan användas för att rikta in sig på dessa personer med mycket personliga marknadsföringsmeddelanden i en rad olika digitala kanaler, t.ex. sociala medier, e-post och andra medier.

Sökmotoroptimering 

Sökmotoroptimering (SEO) är en teknik för digital marknadsföring som används för att förbättra en webbplats synlighet på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Detta görs genom att optimera webbplatsen för specifika nyckelord som människor sannolikt använder när de söker efter ett nätcasino att börja spela på. 

Ju bättre ett online casino SEO-optimerar sin webbplats, desto högre upp i sökmotorerna kommer de sannolikt att visas, vilket innebär att potentiella spelare är mer benägna att klicka sig vidare till webbplatsen. Det är därför SEO är en så viktig del av ett online casinos marknadsföringsstrategi.

En omfattande marknadsföring 

Som du kan se använder nätcasinon en mängd olika marknadsföringskanaler för att locka till sig nya spelare och behålla befintliga spelare.

Så om du funderar på att registrera dig på ett online casino, se till att hålla utkik efter alla olika erbjudanden och bonusar som de kan erbjuda. Men kom alltid ihåg att spela ansvarsfullt och att ta hjälp av t.ex. Stödlinjen om du har problem med att sluta spela.