5 marknadsföringskanaler för att lyckas online

Det finns ett överväldigande antal marknadsföringskanaler för företag idag, och det kan vara svårt att veta vilken eller vilka man ska investera både tid och pengar i. Men om du vill lyckas på nätet finns det fem kanaler som du definitivt bör fokusera på.

Vi kommer här idag ge dig en övergripande introduktion över dessa fem marknadsföringskanaler, samt några användbara och konkreta tips som kan vara bra att känna till gällande respektive marknadsföringskanal.

1. Sociala medier

Marknadsföring i sociala medier bör vara en viktig del av varje företags strategi på nätet. Det är ett av de mest effektiva sätten att nå ut till potentiella och nuvarande kunder, och det är också ett utmärkt sätt att bygga upp varumärkeskännedom och trovärdighet.

Det finns några saker du bör tänka på när du utvecklar din marknadsföringsstrategi för sociala medier. Först måste du bestämma vilka sociala medier du vill fokusera på. Det finns ingen anledning att vara närvarande på varenda plattform, men det är viktigt att välja de som är mest relevanta för din målgrupp.

När du väl har valt dina plattformar måste du skapa övertygande och engagerande innehåll som kommer att vara lockande hos din publik. Det är också viktigt att du är konsekvent med dina inlägg och att du regelbundet interagerar med dina följare.

2. Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering handlar om att se till att din webbplats visas så högt upp som möjligt i sökresultaten för relevanta sökord på t.ex. Google. Detta är en långsiktig strategi som kan vara mycket effektiv för att få organisk trafik till din webbplats.

Det finns några saker du kan göra för att förbättra din webbplats SEO. För det första måste du se till att din webbplats är optimerad för relevanta nyckelord. Detta omfattar både optimering på och utanför sidan.

Optimering på sidan innebär bland att se till att innehållet på din webbplats är relevant och rikt på nyckelord. Offpage-optimering å andra sidan avser länkbyggande och andra aktiviteter som kan bidra till att förbättra din webbplats auktoritet i Googles ögon.

3. Affiliate marknadsföring

Varför marknadsföra din verksamhet när andra kan göra det åt dig? Det är tanken bakom affiliate-marknadsföring, som är en typ av prestationsbaserad marknadsföring.

Med affiliatemarknadsföring samarbetar du t.ex. med andra bloggare och sajtägare i din bransch, och dessa marknadsför dina produkter eller tjänster på sin webbplats eller i sina sociala mediekanaler. I gengäld betalar du ut en provision för varje försäljning som de genererar din verksamhet.

Detta är ett utmärkt sätt att nå nya målgrupper och få dina produkter eller tjänster framför potentiella kunder som annars kanske inte skulle känna till ditt varumärke. Nätcasino är t.ex. väldigt aktiva när det kommer till affiliate marknadsföring, och erbjuder attraktiva provisionsnivåer till partners som kan generera nya spelare.

4. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en av de äldsta och mest effektiva digitala marknadsföringskanalerna som finns. Det är ett utmärkt sätt för att hålla kontakten med dina nuvarande och potentiellt nya kunder, och det kan vara mycket effektivt för att öka försäljningen.

När det gäller e-postmarknadsföring finns det några saker du måste tänka på. För det första måste du se till att du har en databas med högkvalitativa leads. För det andra måste du skapa engagerande och relevanta e-postmeddelanden. Slutligen är det även fördelaktigt om du använder dig av ett system för att spåra resultatet av dina e-postkampanjer så att du kan förbättra dem kontinuerligt med tiden.

5.  Enskilda samarbeten med influencers 

Influencers på till exempel youtube får mer och mer uppmärksamhet i onlinevärlden. Och det är inte svårt att förstå varför: de har en enorm inverkan på de människor som följer dem. Om du kan samarbeta med populära influencers i din bransch kan du få ditt varumärke inför en helt ny publik. Detta är ett utmärkt sätt att nå ut till nya potentiella kunder.

Ett typiskt samarbete med en influencer kan handla om att de marknadsför dina produkter eller tjänster i sina sociala medier eller skriver ett blogginlägg om ditt varumärke på sin webbplats, och att du då betalar dem en avgift för detta.

Börja marknadsföra nu

Detta är bara några av de digitala marknadsföringskanaler som du kan använda för att marknadsföra ditt företag på nätet. Genom att utnyttja dessa kanaler kan du nå nya målgrupper, öka varumärkeskännedomen och generera mer försäljning.

Är det så att du är osäker på var du ska börja föreslår vi att du provar några olika kanaler och ser vilka som fungerar bäst för ditt företag. Och om du behöver hjälp finns det en hel del olika byråer inom digital marknadsföring som mer än gärna hjälper dig och ditt företag att nå nya höjder.